Lyckligt lottad

Efter snart en vecka hemma tänkte jag snabbt ge er en update om varför jag inte är speciellt aktiv här... Jag lever livet på RIKTIGT istället för framför skärmen. Vet ni hur skönt det är? Jag har inte ens startat datorn överhuvudtaget de senaste dagarna. Vill någon mig något så finns alltid den hederliga mobiltelefonen även om jag kanske inte är världens snabbaste på att svara där heller just nu.

Jag är i alla fall gång med heltidssommarjobb på Maxi sen i måndags och nu är jag helt inne i det igen. Det var lite segt i början att komma tillbaka till alla rutinerna och att hitta tempot igen. Aktiv besöktes för andra gången igår och när jag körde hem och solen fortfarande sken trots att klockan började närma sig halv tio, insåg jag hur otroligt lyckligt lottad jag är. Jag stortrivs på mitt jobb. Jag älskar allt som har med gymmet att göra. Jag har en underbar familj som jag verkligen har börjat uppskatta på riktigt sen jag åkte till Australien. Jag har fantastiska människor runt om mig på Aktiv, på Maxi, bland vännerna och hemma. Jag har två fina hästar som går och skrotar i hagen och jag bor så otroligt härligt (nu i sommartid). Jag har levt livet på andra sidan jordklotet och gjort saker jag har drömt om hela livet. Jag har inte jobbat på fyra månader, men samtidigt inte varit arbetslös eller behövt vara arbetssökande. Jag har en frisk familj och både en mormor och en farmor i livet. Jag känner mig omtyckt och uppskattad vid allt och alla ovannämnda och det får mig att må så galet bra. Det enda som tynger ner mig är vad jag själv har eller inte har åstadkommit och det är bara jag själv som kan ändra på det.

Jag har det så otroligt bra.

Jag och mina fina syskon i lördags när vi spelade minigolf vid Ribban i Malmö.

Sverige och Paradisgården

Det är 107 dagar sen sist och nu ska jag krypa ner i min underbara säng i mitt eget rum med mina egna saker, min egen GARDEROB och en dörr som går att stänga för omvärlden. Home sweet home och min familj är fantastisk <3

The End

Lämnar Shepp och Karin för Melbourne om en timme.

See'yaa in Sveland, gott folk!

Sista natten i Shepp

En redigerar bilder och filmer till ett studenttal med täcket upp till öronen och en annan trycker ner allt vad hon äger (i Australien) i sin resväska i hopp om att inte överstiga 23 kg och istället slå rekord i tyngsta handbagaget någonsin på flyget! Ni kan själv lista ut vem som gör vad av mig och Karin.

Imorgon lämnar jag Shepparton för att bo en natt i Melbourne innan min flight avgår dagen därpå. Det känns väldigt konstigt att lämna Australien och Karin och ännu konstigare att jag är hemma om bara några dagar. När pappa i telefonen igår sa "Vi ses på torsdag" blev allting helt plötsligt verkligt. Nu är det nära.

Idag mös vi i solen utanför McDonald's med vars en varm choklad och unnade oss sen en lunch ute för att fira skattepengarna! Haha. Även för att det var sista lunchen tillsammans på länge. Dessutom fick Karin mig att göra något spontan - troligtvis det mest spontana jag har gjort i mitt liv - och jag är så glad över det inflytandet!

Ännu en gång, dags för Desperate Housewives. De två allra sista avsnitten någonsin! Och min sista natt i Shepp. Snyft.

Ojojoooj, vilken gammal bild jag hittade på oss två för hundra år sedan på Assessorsvägen 14 i Bjärred! Haha. Gud, vad vi var små och ljushåriga!

Fullkomlig lycka i Shepparton

Heeeeeej alla glada! Vet ni hur glad JAG är just nu??? Jag loggade in på mitt konto för att se exakt hur många små enstaka kronor jag skulle ha kvar och vet ni vad jag insåg?? Skattepengarna hade gått in!!!! WOHOOO, VILKEN LYCKA!!! Åh, alltså ni anar verkligen inte vilken lättnad detta är!! :D Snaaaap, vad jag är glad!

Befinner mig hos Karin i Shepp nu och bara slappar, njuter och äter... Vi shoppade i Melbourne på Outletcentret och Karin gick loss!! Sinnes, den bruden kan spendera pengar sååå lätt. Jag köpte också lite grejer och är så nöööjd! Nu får jag dock inte ner allt i min väska bara... Hehe. Frustrationen över packningen har nu övervunnits av lycka över PENGARNA PÅ KONTOT!! :D

Dags för Desperate Housewives nuuu. Poss haaaajj!

En liten uppdate från Melbourne

Heeej! Under mina dagar utan bloggen har jag förflyttat mig mellan enorma avstånd och om det hade varit i Europa så hade jag besökt såå många olika länder! Det är häftigt hur olika det kan vara från kontinent till kontinent... Eller land i detta fall!

Tågresan från Alice Springs till Adelaide var najs. Sätena var ungefär dubbelt så breda som på flyget (ME LIKE!) och man kunde fälla dem hela vägen bak och alla som ville kunde ha vars två säten... Mmm, goosi goos på hög nivå! Dock blev alla så mycket fortare rastlösa på tåget än på bussen. Vet faktiskt inte varför, men det var kul för nu kunde man ju faktiskt gå runt och mingla lite överallt. Haha. Det fanns även en lounge med cafeteria som bara var för yummie på morgonen när vi väcktes vid halv sju då solen gick upp. Nästa gång jag reser runt i Australien (och det blir rättså säkert en nästa gång - det finns ju hela västra sidan också!) så ska jag ta tåget så mycket jag kan. Det var helt enkelt suveränt.

I Adelaide visste varken jag eller Marine från Frankrike (som hängt på samma turer och bussturer som mig sen Cairns) vad vi skulle hitta på så vi köpte lunch på Woolwhorts och satt i en av parkerna och njöt i solen. 14 grader, kallt luft och svinkallt så fort solen gick ner. Lite sightseeing i staden blev det också, men det innebar mest att gå runt och emellan gatorna. Dock precis lagom när jag bara hade några timmar i staden. Marine gick till hostlet och jag gick till busstationen i mörkret. 20.15 satt jag på bussen och den var minsann och dar inte lika suverän som tåget. Det var nog min värsta bussresa i Australien. Tio timmar med en fullsmockad buss och kramp i både mage och rygg. Usch nej, det var inte najs, men vet ni vad? NU ÄR MINA BUSSTURER HÄR ÖVER!!! Det är så himla skönt! Jag ska ge er lite statistik över transportsträckor osv någon dag när jag har tid och lust. Under tågtiden hade man ju tid till att räkna ut sådant!

Nu är jag i Melbourne och inväntar både att min älskade Nike Factory Outlet ska öppna då jag inte handlade något där sist (hittade ju självklart istället en vanlig Nikebutik i Sydney som var NÅGOT dyrare, men SÅ VÄRT DET!) och även Karin som hämtar upp mig om några timmar. Från att konstant umgås i två månader (och dessutom delade säng i minst fem veckor av dem) till att inte ses på sex veckor... Det var jobbigt! Haha. Kanske lite bra med en paus ibland, men det är tur att vi ringer gratis till varandra i alla fall, annars hade jag varit ÄNNU fattigare (även om det knappt går).

Btw, mitt australienska nummer går ut om två dagar (den 11:e för mig, dvs er kväll den 10:e troligtvis) så till exempel mammsen, efter det kan du smsa till mitt vanliga Telenornummer om du skulle känna för det, annars ses vi den 14:e!! :D Btw, tjejen från Tyskland som jag träffade på ett hostel i Sydney helt i början av min resa tog även samma tåg som mig från Alice till Adelaide och guess what, från Singapore är vi på SAMMA FLIGHT till Frankfurt. Sjuuukt! Det är inte ofta man skiljs åt och säger "See yaa in Singapore", haha.

Tåg- och Adelaidebilder:

In the heart of Australia

Från noll inlägg till tre på en dag... Lite stolt är jag allt. Börja läs nerifrån. Om en vecka har tre och en halv månad gått sen jag lämnade Sverige och mina äventyr är då slut, för den här gången. Jag tror att jag ska lägga bloggen på hyllan ett tag då. Det ska bli skönt.

Idag (sista dagen i Alice Springs) var himlen nästan helt molnfri hela dagen. Jag tvättade det som behövdes för hand (skor och strumpor är förstörda efter alla hikes i outbacken) och njöt sen några timmar i solen innan jag gick och handlade. Gick sedan upp för Anzac Hill där jag insåg hur otroligt off Alice Springs är. Klart, jag visste det innan, men när man står där uppe och ser ut över en stad omringad av berg och sen mil efter mil av ingenting... Då inser man hur centralt Reslöv helt plötsligt är! Haha. Det tar en med häpnad. Jag och en fransk tjej (och självklart en massa andra turister) såg solnedgången därifrån. Lika fin som alltid. Jag har en hel del solnedgångsbilder från olika ställen i OZ, dock inte lika många soluppgångar. Jag undrar varför... Hehe. Sova är najs <3 Det blev nudlar med Sarah ikväll och Kayla (kanadensaren som jag träffade både i Maroochydore och i Airlie Beach) är också här nu. Vi lever i en liten värld.

Alice Springs idag:

Imorgon 12.45 rullar tåget mot Adelaide och dagen därpå är jag framme 12.30 för att spendera några timmar där innan jag 20.15 tar nattbussen till Melbourne där jag är framme 06.35 dagen efter det. Sen väntar härliga slappedagar med Karin (och Shane och James) i Shepparton!! :D Det kommer vara svinkallt, men ändå ser jag så otroligt mycket fram emot att goosi goosa med en fin vän i några dagar innan jag beger mig hemåt. See'yaa!

The Rock Tour

Eftersom jag inte kunde uppdatera innan jag åkte på den här turen bör ni läsa föregående inlägg innan ni läser detta för att hänga med i svängarna :)

3-5 juni var jag iväg på The Rock Tour som tog oss från Alice Springs till bland annat Uluru (Ayers Rock), Kings Canyon och Kata Tjuta (The Olgas). Jag ska försöka sammanfatta i punktform denna gång.
* Två nätters camping i en sovsäck inuti i swag i minusgrader med frost på swagen när vi vaknade
* En av nätterna hade vi endast en mulltoa, en lägereld och våra swags
* Andra natten slogs vi ihop med en annan grupp men sov fortfarande endast runt en eld (KALLT)
* Rekommendationer om att dricka 1 liter vatten per timme under vandringarna, men nästa toalettbesök var tre timmar bort
* Soluppgång innebar tidiga KALLA morgnar
* Ingen dusch på tre dagar
* Samma kläder i tre dagar
* En guide som stressade oss igenom varje stopp
* En grupp på 20 varav 18 var tjejer
* En paket Cornflakes + bröd att dela på 20 pers
* Vi åkte med bussen cirka 15-20 timmar varje dag = folk däckade på bussen
Ja, detta är väl så jag kan summera turen lite kort. Det var häftigt att se Uluru, det var det, men jag verkligen HATAR kyla. Det var så fruktansvärt kallt att så fort solen hade gått ner försvann känseln i både fingrar och tår och även om man kunde duscha andra kvällen så avstod 80% av gruppen bara precis för att det var så sinnessjukt kallt i luften. Det var en häftig upplevelse och jag ångrar inte turen, men jag hade inte gjort om den om jag visste att det skulle vara så kallt. Det tog bort så mycket av njutningen. T.ex. vid soluppgången vid Uluru... Jättefint, jättekallt och fyra minuter på oss att hoppa in i bussen så fort solen visade sig. Det roligaste av allt var dock puben igårkväll. Efter vi hade blivit lämnade på våra hostel träffades alla som ville på The Rock Pub här i Alice Springs och åt tillsammans. Vi var faktiskt många och det var riktigt trevligt. Vissa lämnades av på Ayers Rocks flygplats och några kunde inte ta sig till puben, men ändå var vi 14 pers, tror jag. Grymt kul. Jag bor med en tjej från Schweiz här på YHA och med på bussresan var även asiater (Taiwan, Korea och Kina), tyskar, fransyskor, en tjej från Canada och en tjej från Skottland. Jag var enda svensken, wohooo! Grymt skönt faktiskt.

Dags att pallra mig ut i kylan (det är sol!). Måste handla lite inför tågresan och sen bara slappa. Sounds good? AWESOME! - guiden sa detta konstant under resan.

Alice Springs

Uppdaterat som om det vore den 2 juni 2012.

Efter den hittills längsta och förhoppningsvis den längsta bussresan i mitt liv, är jag nu framme i Alice Springs. 33 timmar tog det med ett bussbyte och ett antal stopp. All min förberedda mat som jag publicerade på facebook (se bild nedan) åts inte upp. Min mage är katastrof. Det både känns och ser ut som att jag är gravid i åtminstone sjätte månaden och jag mår så illa. Jag är så trött på det. Måste ta tag i det på riktigt när jag kommer hem. Nu till annat; En av turguiderna har blivit sjuk och nu vill företaget att några personer flyttar fram sin ”Rock Tour” en dag. Visst, jag hade kunnat göra det då mitt tåg ändå inte går förrän på torsdag, men då sabbas allt vad gäller mat och budget inför 24 timmar på tåget till Adelaide följt av 10 timmars buss till Melbourne och jag skulle behöva spendera så mycket mer pengar på att köpa mat på vägen. Nej, denna gången får någon annan ge sig.

Framme på mitt YHA-hostel vid halv elva fick jag inte checka in förrän efter tolv så jag satte mig i solen med penna och papper och började skriva på detta inlägg ni nu läser. Luften är kall och så fort solen försvinner blir det riktigt kallt. När den är framme vill man ta av sig tröjan direkt och shortsen är perfekta... Konstigt temperaturbyte från ett fuktig och regnigt Cairns. Tydligen blir det redan nu -2 grader på natten och vi ska ju campa ute under två nätter... Min sovsäck går ”ner till +15 grader”, men man sover ju i en så kallad swag så då blir det varmt ändå? Jag orkar inte hyra en sovsäck som 1. En massa andra har sovit i, 2. Lägga pengar på det överhuvudtaget när jag redan har köpt en och 3. Då har jag burit med mig min i fyra veckor i onödan... Men jag vill ju inte frysa ihjäl heller... Hmm, får nog hyra en ändå om det går imorgonbitti. Mjukisbyxor och leggings blir nog inte tillräckligt och termometern går under noll...

Något som är värt att nämnas är ”the black fellas” som Shane kallar dem, dvs. Aboriginer vilka är den urpsrungliga australienska befolkningen. De är överallt här. Några kom fram till mig idag och så länge dem är en och en är det lugnt, men om det skulle komma fram ett helt gäng skulle jag nog kissa på mig. De ser galet läskiga ut. De flesta av dem har ett så argt ansiktsuttryck att det ser ut som att de hatar allt här i livet... Till och med deras småttingar ser riktigt arga ut. Jag vet inte om det bara är utseendet, men det är inte många av dem som ler om du ler mot dem... Dessutom händer det ju mycket här... Äh, jag vet inte. De som kom fram var i alla fall trevliga!

Som sagt, om allting blir som planerat vilket det nog blir, går jag på min tre dagars campingtur till världens största sten imorgonbitti kl.06.00. Jag och min schweitsiska rumskamrat blir hämtade några minuter i sex... Det blir en tidig kväll idag. Solnedgången på vägen hit var fantastisk och efter att ha tappat mycket av mitt fotointresse efter att konstant ha fotograferat och lagt upp bilder under en längre tid, fick jag igår upp det igen. Jag har inte använt systemkameran sen Fraser Island vilket är mer än två veckor sedan och en himla massa mil... Lusten försvinner väl kanske också när vädret är sämre vilket det har varit sen dess. Idag får ni i alla fall lite bilder från resan hit och bilder ifrån Alice Springs där jag nu befinner mig. En fascinerande liten stad mitt ute i ingenstans, men ändå finns McDonald’s, KFC, Hungry Jacks (vårt BK), Whoolworths, Coles och mycket annat som finns runtom i Australien. So far so good, jag gillar Alice.

Några timmar senare är Alice inte lika kul längre. Ensamheten är enorm och hemlängtan är ännu större. Det är jag tydligen inte ensam om att tycka... Två holländska tjejer känner tydligen precis likadant och inne på Whoolworths kände jag mig så galet felplacerad (jag älskar egentligen att handla i stora Maxiliknande butiker!). Det är ensamt och jag ser otroligt mycket fram emot att träffa Karin igen och att sen åka hem, men turen imorgon ska bli kul.

Oj, vad jag hoppas att någon i familjen kan offra en liten stund med mig på tråden under sin lördagförmiddag.

2 juni 2012

In Alice Springs, talking to Ebba and she makes me sooo happy! :)

The Rock Tour imorgon kl.06.00 och mitt inl'gg fungerar inte.
Sorry, ni f[r det om n[gra dagar ist'llet...