Sri Lanka 2015

På strax över två veckor i Sri Lanka hinner man vara med om en hel del. Vi siktade in oss på västkusten och mitt in i landet för att pilgrimsvandra mitt i natten uppför det 2243 m höga berget Adam's Peak samt besöka några härliga stränder i söder och åka till en nationalpark vilket blev Uda Walawe en bit in från sydkusten. Fantastiskt fin natur och några riktigt härliga stränder med palmer överallt... Jag har sagt det förr och jag kommer att säga det igen; någon gång i livet ska jag ha en palm i min trädgård! Överlag var människorna otroligt hjälpsamma, glada och jag har då aldrig sett barn med en sådan glimt i ögat... Trots att de lever så fattigt och utan alla dessa surfplattor som barn här hemma har ler de mot dig. De LEVER och de leker, precis som barn ska göra. Ja, Sri Lanka var verkligen ett U-land och jag är glad att jag åkte dit och fick se det med egna ögon. Att se hur hårt drabbat landet blev efter tsunamin 2004 tog hårt på oss då man knappt visste att förödelsen blev så stor även på Sri Lanka. På nyheterna visades mest Thailand eftersom de flesta svenska turisterna befann sig där. Tragiskt. 12.500 barn lämnades utan föräldrar och 5.000 människor har fortfarande inte återfunnits av de cirka 50.000 som omkom av flodvågen. Längs den delsträckan som drabbades hårdast på västkusten var det gravar överallt längs rälsen där tåget gick. Usch, vi var även med om en tågolycka under vår sista tågfärd i landet, men den blir för jobbig att skriva här om. Resan i övrigt bjöd på massor av olika boenden, allt från riktigt riktigt sunkigt med insekter, mögel och en massa andra äckligheter på rummet till både hostel och lyxhotell. En bra variation för att uppskatta det fina samt värdesätta annat än ett lyxliv, speciellt då människorna i Sri Lanka inte lever i närheten av lyx. Bussresorna var också utan dess like och vi är glada att vi överlevde överhuvudtaget! Haha. Först hamnade vi på den långsamma bussen som stannade öööverallt där människor ville gå på för att sen ta Expressbussen som kör om allt och alla och du blir avsläppt i farten. De sparar väl några minuter på det viset, antar jag. Ja, Sri Lanka bjöd på många adventures! Good and bad. Haha. Och ska du åka dit lär du pricka av ett åk i en tuktuk väldigt fort. Tuktuk madame skaver forfarande i öronen.

Simbas träd!

I'm in heaven!!

Första boendet i Negombo. Såg mer spektakulärt ut än det var med mögel i rummet och råttor i restaurangen.
Dock hade terassen en härlig utsikt!

Såhär såg de flesta tågen ut. Colombo Fort Station.

Tåget genom Hill Country.
Längst bak hade man bra utsikt och trevliga gubbar som guidade oss!
Efter att ha åkt tåg i 6 timmar samt buss och tuktuk till Maskelyia (in the middle of nowhere) så fann vi ingen mat någonstans och människorna tittade på oss som om de ALDRIG hade sett en vit människa förr. Såhär glad blev Lina när vi fick mat på vårt boende! (Det sunkigaste stället av alla, men med god mat!) Rice and curry.
Yes, upp på toppen ska vi. Te-plantage framför.

På väg uppför Adam's Peak 02.40 (toppen på föregående bild).
Det gick fortfare än vi hade tänkt oss... 2 h och 1,5 h väntan på soluppgången i 4 grader!
Solen är på gång!

Det var fler än vi som väntade...

Och det var värt vår sjuka vandring! =)
Såå vackert ovanför molnen!

Bara dags att gå ner också... KAOZ.

Läskigaste känslan någonsin i benen. Musklerna höll en inte uppe. 2,5 h ner.

Sen förstod man inte att man hade varit på toppen. HELT STÖRT JU!

Det sjuka är att man möter snubbar som de här som också ska hela vägen upp... Samt 80 åriga tanter med käpp som tackar en för att man kommer till deras land och tar del av en sån här stor kulturell upplevelse. Kul =)
På Sri Lanka jobbar många män och kvinnor på teplantagen. De tjänar ungefär US$4 om dagen. Dvs cirka 30 kr. Kan vara värt att tänka på när man vill pruta på en tuktuktur...

Dags för 6 timmars tåg tillbaka till Colombo och beta av Linas första natt på hostel! Wihoo. Haha. Dessutom fann vi TGI Friday's och lyckan var komplett!
Längs rälsen och på vägarna gick det kossor.

Dagen efter vår hostelnatt tog vi en "snabbtaxi" som tog fyra timmar ner (det skulle vara snabbare än tåget som tog detsamma) till Mirissa i söder på västkusten med en extremt illaluktande andedräkt från chaffisen. Tur att man har sina mörkblåa sveaextratuggummi att rädda situationen med!

Pizza på beachmenyn!!!

Riktigt mysigt precis vid havet.

Mirissa Bay.

Kaxig tjej efter 2 timmar med tuktuk och därefter jeepsafari i Uda Walawe Nationalpark. På jakt efter elefanter!

Såhär såg de fina vägarna ut med lite trafik på vägen dit!

Här har vi en liten kåmpiz!

Och här snackar vi snålskjuts... Pippin åker med den simmade buffalon.

Kaxig fyrbent.

Och de chillar lite överallt.
Stör oss helst inte xD

Älskade när vår tuktuknisse ville hjälpa oss med bilderna.

Babyelefant!

LIlla familjen.

Närgånget värre.

Och på vägen till och från elefanterna hängde fladdermöss i massor...

Lina någorlunda glad i Sri Lankas långsammaste tuktuk. Här, precis innan hon fick fiskblod på sig efter att fiskarna stolt visat upp dagens fångst och de stackarna sprattlade för sina liv...
Solen på väg ner vid sjön.
Vårt fina Frensh Residence i Tangalle med bästa personalen och en privat tuktuknisse på köpet. En fin turtle i poolen också och grym AC på rummet! Samt en toalett som inte gick att spola, men det var vi vana vid vid det här laget.

Och gud frulle på det gjorde inte saken sämre! Endast vi på boendet innebär lyx!
Vår tuktuknisse hittade bästa stranden till oss! Marakolliya Beach för den som är intresserad.
Höga surfvågor för de som vågade.

Vi valde frukten och en mangojuice istället.

Nöjda och belåtna med snyggaste håruppsättningarna! x)

Ååh, vilken underbar dag! Kan tillägga att vi blev grundlurade på kvällen för att se sköldpaddor lägga ägg mitt i natten (vi trodde att vi skulle få se de små bebisarna kravla ner i vattnet) och satt och väntade i mörkret med mindre gott luktande Sri Lankeser som försökte med raggningsrepliker som "But you could marry a Sri Lankan?" och ville komma till vårt boende osv osv. Coolt att se äggen dock. HAHA NÄ. Adventure var det ja!

Tuktuk madame?

Hus längs rälsen.

Mysigt boende i Matara precis vid floden. Snabbt stopp, men mysigt värre efter att Lina hade totalmördat en massa myror i vårt rum. Med en högtalare och spray blev det faktiskt riktigt najs! =D
Hotel River Bank.

Tha' backpackers!
I Matara fann vi även Pizza Hut och just PH inkluderades tre gånger under resan! xD KAOZ.

Tuff dude i lyxförpackning. Nästan.

Människor vid ett tågstopp.
Människor som bodde precis vid rälsen. Lika glada för det =)
Här besökte vi ett tsunamimuseum där massor av människor har handskrivit sina berättelser om dagen då de förlorade allt och massor av bilder fanns på katstrofen och efterarbetet...
Samtidigt stod värdinnan och berättade att detta var hennes hem före tsunamin...

Precis vid kusten låg det när den 10 meter höga vågen kom och strax därefter dök den andra vågen också upp och svepte med sig ännu fler liv.
Obeskrivligt.

Snabbt tillbaka till dagens Sri Lankaliv i tuktuken. Extra fint pimpad var den här varpå guiden försökte med allt för att guida oss längre och längre så att vi nästan missade tåget... Haha, från A till B var det ja... ALDRIG. Men helt klart uppskattat med en extra infotur!
En glad Lina vid frukosten utanför Bentota på Panchi Villa.

Vi bestämde oss för att lite spontant åka in till Colombo (två timmar med tåg) för att shoppa...

Såhär höll folket på i hög hastiget. Innuti vagnen sjöng ett band så resan var inte alltför dryg... Till en början! Haha.

Vi störde oss på annat vis innan tåget kom x) Och shoppingen var totalt värdelös.

Bentota Beach var däremot helt fantastisk!!

Bästa restaurangen!

Ja, ni ser själva =D

Helt underbart.

Fruktsallad!! (och pommes)

Nästan folktomt.

FREEDOM!

Baktung for once xD

Ja, livet var rätt gött!
Sen begav vi oss upp till Colombo längs kusten för en sista natt i huvudstaden.
Efter en sjuk tågfärd och en helvändning på kvällen slog klockan tolv och det blev min 24:e födelsedag och den här tjejen vet hur man uppvaktar syrran...

OLALA! =D

Vadå lyxigt?! =D På lyxigaste stället EVER dessutom! Galle Face Hotel i Colombo.

Bästa drinkarna är mocktails! Haha.

VILL TILLBAKA NU.

En kåmpiz som den här hade man överallt.

Inte konstigt att leendet låg nära till hands!
Och sista kvällen bjöd på intervju för Fritidsresor, Pizza Hut och en fett misslyckad shopping igen och tuktukstopp vid diamantgarage och annat sjukt. Ungefär såhär kul hade vi innan flyget (jag tänkte skriva tåget) lyfte hemåt mitt i natten.

Ja, jag tror att det är helt okej att sakna detta.
Hemma väntade överraskningar i form av firande av mor, syster 4,5 och bror samt farmor. Vi var nöjda! =)

Sri Lanka var härligt och annorlunda. Rekommenderar starkt familjer eller par att åka dit, men kanske inte världens bästa idé att bara åka två tjejer =)

Ställen vi var och bodde på/i:
Negombo - Oasis Beach Resort
Colombo - Greenleaf Villa
Maskelyia - Madhusa Rest
(Adam's Peak)
Colombo - City Rest
Mirissa - Sunset
Tangalle - French Residence
(Uda Walawe National Park)
(Marakollyia Beach & Rekawa Beach)
Matara - Hotel River Bank
Unawatuna - Calamander
(Galle)
(Tsunami Museum i Hikkaduwa)